Радoсвета ГЮЛЕВА

 

МОРЕТО В СИНЬO

Морето в синьо

е измислено от нас,

за да прилича на небето.

Което знае тайната.

Но

е така далече.

 

Морето в поезията на Тома Бинчев е огледало на небето.

Той се идентифицира с него:

„Морето за мен е съдба. Аз не го възпявам, аз преоткривам едно свое море. Да възпяваш нещо, значи да му се възхищаваш, това значи да му се прекланяш. Докато за мен морето е нещо равностойно. Рядко са ми необходими гларуси, шум на вълни, шумови ефекти, защото аз директно общувам с морето. Морето е измерение на нашата човешка същност. Изправени пред космическото му пространство, то става повод да се замислим кои сме, защо сме и да потърсим смисъла на съществуването в едни по-духовни сфери.” („Море, лято Бургас 2000”, представяне на стихосбирката „Морето в синьо”).

Слънчево и окъпано в синьо е творчеството на Тома Бинчев. То свързва свободата, движението и въздесъщността с образа на Морето, който се явява ключов в поезията на поета.

Силна, метафорична, многопластова поезия. Философия в дълбочина. Контрастно мислене, ярък пестелив рисунък и свободен стих.

С това се характеризира поезията на Тома Бинчев.

Докато Христо Фотев описва, то Тома Бинчев тълкува и обяснява Морето.

Емоционални доминанти, които определят духа на поезията на Тома Бинчев са: преклонението пред красотата на природата, смисълът и важността на семейството и човешкото битие, бунтът срещу пошлостта и несправедливостта, срещу закостенялостта и рутината.

Пясъкът никога няма да бъде начало –

той побеждава бездействайки. („Пясъкът”)

Съществуването в застой подобно на пясък поставя парадокса за присъстващо-отсъстващо време. Времето не се измерва чрез вещите, а само чрез човешката памет, която прави разлика между „сега” и „тогава” и ги свързва в последователна верига.

 

Гърмящата стена на водопада
е изтъкана само от живот.
Но монотонна – може ли да има смисъл?
(„Водопадът”)

Поетът често използва глаголи и прилагателни, внушаващи звук, аромат, цвят, които дават пълнокръвност на текстовете му. („Село”, „Часовникът”, „Кораби невидими”).

Творбите изпъкват с органичност и силно присъствие на провокация към въображението на четящия и неговите сетива, които пряко участват в моделирането на образи.

Поезията на Тома Бинчев привлича и очарова със своята актуалност и значимостта на проблемите, които поставя. Бинерните опозиции добро-зло, горе-долу, море-небе, пошло-извисено, светлина-мрак често се появяват в текстовете му.

Не случайно Вихрен Чернокожев го нарича „Петрарка на морето“. („Антологичният Тома Бинчев” – LiterNet, 30.12.2008, № 12 /109/)
Защото:

Каквото и да си говорим –

две са началата:

едното – в низкото, а другото – там горе.

И изборът е винаги написан на челата ни.

Страхът не може да е формата на битието.

Докато все още стои отворено над нас небето –

да се изправим, колкото и да ни коства,

за да му кажем, че ние има. Но на глас. („Каквото и да си говорим”)

 

И в тази адски-непрогледна нощ

морето съществува:

то е живо

присъства,

разпорежда се

и доминира –

защото има глас. („Глас”)

Цикълът „Свободни сонети” на Тома Бинчев е фин, красив протест срещу пошлото, монотонното, несправедливото и душевната нищета. В поетичен диалог чрез стихотворения поетът общува с приятелите си, както и те с него.

***

На Христо Фотев

Защо измисли този град.
Не ти ли стигаше утехата да съчиняваш.
Ти имаш всичко: думите, дърветата,
сълзата, изгрева… Посегна на душите ни.

Тъй краткия живот кога ти стигна
от светлия седеф на нашите души
да вдигнеш град, без времето да го докосва
и никога да не успее да го разруши.

Надеждите, възторга… Цяла приказка.
И как ти хрумна да започнеш отначало.
Къде е поводът – и ние да го видим.

Но пръв посегнал, ти пое ли риска
за този град, във който ще блуждаят
душите ни, усмихнато-зазидани. („Свободни сонети”)

 

Отговорът се крие в друго стихотворение на Тома Бинчев:

Пеперудата гледа града и живота с крилете си.

(„Пеперудо, ти гледаш”)

 

Емблематичен за автора e триредовият цикъл „Числа” – наниз от афористични мисли, които отново провокират читателя да стане съавтор и съпреживее написаното като му придаде свой подтекст и смисъл. Ето някои от тях:

***

Градът

без храм

е купчина от къщи. 

 

          ***

Демокрация

без свобода

е мълчаливо робство. 

 

          ***

Пристъпвай по-внимателно –

тревата

има памет.

 

В стихотворенията си за възрастни Тома Бинчев не се стреми към рими, които да впечатляват читателя. Поезията му е силно увличаща и образна.

Поезията за деца обаче е изпълнена със звънки рими, които спомагат за по-лесното четене и запомняне на тестовете. Тома Бинчев възпитава чрез игра екология на мисълта и сила на духа у мъничките, които се учат да четат и пишат.

Пособията за деца предлагат инегративно обучение чрез когнитивен и афективен подход и придобиването на знания чрез преживявания.

И неслучайно стихотворенията на носителя на националните награди „Стоян Дринов”, „Петко Р. Славейков” и до днес изпъстрят страниците на буквари и читанки, редом до имената на най-добрите класици в българската литература за деца.

Спира слънцето и пита:

– Как се сбрахте в тази пита?

Малка семка му отвръща:

– Тя е родната ни къща!

Може да е малко тясна,

Но за нас е най-прекрасна! („Слънчогледовата къща”)

 

***

Петър Рано се събуди,

тръгна Петър да се труди,

а  по пътя – пеперуди…

Пеперуда му се чуди:

Вместо Петър да се труди,

Петър гони пеперуди?!

Пъстро ято – пърха лудо!

Ех, че пеперудочудо! („Перерудочудо”)

 

Текстовете са пълнокръвни, одухотворени, игриви и забавни, подобно на самите деца. Над десет от тях са превърнати и в песни.

И ако Димитър Танев през 1980 г. в сп. „Пламък” определя дебюта на Тома Бинчев като впечатляващQ и се пита  дали той ще остане между утрешните факлоносци на поезията, или ще бъде само нейн верен ентусиаст и страдалец, то днес, 45 години по-късно, ние знаем: Тома Бинчев остава трайно в българската литература със стойностното си творчество.Добър и благороден човек, аристократ със синя кръв.

 

Морето има синя кръв.

От висотата на ронливия ни бряг

се вижда ясно:

пулсиращите му артерии,

задъханите вени,

капилярите – така изящни,

Че морето

Накрая се превръща в светлина. („Синя кръв”)