ЛЮДМИЛА КАЛОЯНОВА /БИОГРАФИЯ + СТИХОВЕ

Людмила Калоянова е поет и писател, доктор на филологическите науки (University of Pittsburgh). От 1990 г. живее в САЩ. Един от инициаторите на идеята за обединение на българските културни центрове извън България. Президент на Конфедерацията на българските културни организации и дейци в чужбина (2021-2023), вицепрезидент на Лигата на българските писатели в САЩ и по света. Създател и главен редактор на електронния сайт за литература и изкуство Атерна Прес (aternapress.com), който публикува литературни и културни новини, свързани с творческите изяви на българските общности в САЩ и по света. Автор на литературно-критическото изследване „Uebergangsgeschoepfe” (Peter Lang Publishing, 1998), историко-културологичния труд „Между лавъра и кръста“, както и на поетичните сборници Аnadromous“ и „Номад“. Съставител и редактор на сборника „Дъщерите на България по света“ – първата антология на съвременна българска женска поезия, в която са включени български авторки от американската, европейската и австралийската диаспора. Удостоена с наградата „Нике“ на Лигата на българските писатели в САЩ (2023). Печели награди в национални и международни конкурси: „Биньо Иванов“, „Николай Лилиев“, „Дора Габе“, „Жената – любима и майка“, „Небесни меридиани“ (Бат Ям, Израел) и др. Носител на наградата „Нова социална поезия“ (2018).  Стихосбирката ѝ „Номад“ е номинирана за националната литературна награда „Иван Пейчев“ (2023) и в националния поетичен конкурс „Христо Фотев“ (2024).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЖИВОТ НА РЪБА НА ЕЗИКА

 

вой

заекване

забравен ритъм

гилотина от ненужни думи

 

познавач на

майчиното мляко

изгубен сред утайка

от архаичности и древни рими

тълкувател на

мелодии

 

най-нежната

аllegro

allegro piu non tropo

те запраща директно в люлката

на сцила

шила и харр-харр-ибда!

 

там няма изход

нито има аз

 

там

(само)убийството

е спасителна сила

рождение

първи крачки и

кървене

от връвта

която сам си прерязъл

 

харр-харр-акири!

 

вой

заекване

забравен ритъм

свистене на секира

 

език прекършен

между пазвата и зрелостта

обречен

винаги да търси майка

 

 

 

 

 

КЪДЕ, ПО ДЯВОЛИТЕ,

 

да се завърна?

 

Там, където някога бях,

всички отдавна

измряха.

 

Където съм,

няма

как да остана – друг сок изпълва

жилите им.

 

Къде

 

да се оттегля без да кървя

 

разполовена!

 

Все някой,

все нещо ме тегли

в едната или друга посока –

да избирам между небесни

портрети

и усмивките дето светят

върху лицата на

милите ми…

 

А утрото

 

утрото

 

тегне

 

сякаш

дамоклев меч

над гръкляна:

 

Спасение няма!

Спасение няма!

 

 

 

 

 

ЖЕНАТА ОТ ЦЕНТРАЛНАТА ГАРА В НЕАПОЛ

 

 

не спира да върви

по едни и същи маршрути

всеки ден си купува билет от едно и също гише

механизмът на движенията я спасява

повторяемостта

на пространствата

 

така не трябва да мисли за нищо

говори с лицето

ръцете си

в друга реалност е

тази повече не ѝ трябва

машина за страх

изгубила предназначението си

 

влакът от Неапол за Рим Термини

е всъщност влак за Милано

тръгва в девет и пет

ако иска може да хване и следващия

от девет и половина

чух я да говори

на себе си за вулкана и телата от

Херкулан

градината на бегълците

застинали

под слой от пепел и лава

последния им опит за бягство

или може би

говореше за Кампания

Тиренско море и лъвските гриви

на вълните в залива на

Неапол….

 

мина покрай мен и промърмори

нещо за

бегълци от градината на

живота

 

 

 

 

 

 

KEY WEST

 

Млад мъж и красива жена

от снимката над нощното шкафче

шапката ѝ с периферия

подсказва че са били

на почивка

в Южна Каролина или може би

Флорида Кийс

колата им е подскачала като жаба

от остров на остров

по магистралата докато са се спускали

все по на юг по лазурния архипелаг от

варовик и корали

снимали са се пред най-южната точка

на Флорида southernmost point

оттам

са се опитали да видят Куба

сигурно са спали в една стая и на

едно легло

той е целувал малките капчици пот

по гърба ѝ

после са пили кафе на

веранда с грил и пълзящи лиани

докато дъщеря им си е играла с

гущерчета

в живия плет от цъфтяща бугенвилия…

 

ела

ще те закарам в Кий Уест

ще ти покажа Хавана и клубовете

на драг куинс

ще вдигнем наздравица в чест на

Хемингуей

 

искам те до мен

в синьото на рифовете

 

далеч от страха

 

 

BON FIRE OF THE VANITIES

 

Един доминикански

свещеник,

прорязъл с думи сърцето

на куатроченто,

проповядва страх и тъмнина

в Тоскана –

сред лозята на Кианти и

Сан Джиминяно,

където

слънцето напуква бременните

гроздове

и сладката им кръв се

стича по ръцете…

 

Един монах,

поискал да превърне

града на светлината

в град на аскетизъм и молитва,

възправя

 

разпятие

срещу

длето!

 

te Deum laudamus

срещу

terribilità!

 

Но как да убиеш Флоренция?

 

В нея голотата е

добродетел!

 

Давид

нехае за кладите;

пламъкът

отказва да погълне

купола на Брунелески,

„Вратите на Рая“,

да изтрие стенописите на

Гирландайо.

 

1498…

Прахът от костите на

проповедника потъва в Арно.

 

Остава красотата –

единствената

форма на божественост.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СКАЧЕНИ СЪДОВЕ

 

тялото ми се движи на

хълмове

изпод

ръцете ти

 

изписва образи

прелетни

птици

върху

плътта

 

пише

стиха

който

създаваш от мен

 

разлистваш ме

в тъмното

 

изглаждаш

с език

среднощните

грапавини

на буквите

 

жаден

пиеш

от зърната на

думите

 

но

когато

допишеш

последната

страница

и луната залезе

в телата ни

 

до теб ще са твоята

книга и скелет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Previous post КРАСИМИР БАЧКОВ /РАЗКАЗ
Next post НАДЕЖДА ЗАХАРИЕВА ГОСТУВА В КЪРДЖАЛИ