Маргарта МАРТИНОВА

 

ПОИСКАЙ ДЕНЯ СИ, ЗА ДА ПОЛУЧИШ ЖИВОТА СИ!

За Георги Константинов и неговата книга със стихове „НЕСГЪВАЕМ ЧОВЕК“ – като пътуване през „Спирките“* на времето

 

          Не искам този ден

безследно да прелитне покрай мен

с безчувствената скорост на експреса.

Деня си искам! – Всеки негов час

със бавни стъпки през деня ми да премине

и с ново чувство, със различен глас

да сложи в мен следи незабравими.“

„Деня си искам“

 

През Маяковски и Гео Милев, от Франсоа Вийон до Веселин Ханчев и още много други, поезията носи своята историчност. Ако едни идеи се разпространяват чрез философските писания за 100 години, чрез художествената литература – за десет години и чрез сатирата – за пет, то поезията го прави за мигове, равни на прераждане.

 

„РАЗТЕГАТЕЛНАТА“ ИСТОРИЧЕСКА ПАМЕТ

Историческата памет може да се простира хилядолетия назад, но в днешни дни виждаме и колко къса може да бъде тя. Как изгревът и залезът в нея се доближават и се сливат в една черта, от която нищо не може да се види в детайл, да се прозре в развитие, да се прецени истинността. Тази черта е паметта на днешното младо поколение, на днешното средно поколение. И на преходното поколение с „частична деменция“ за причинно-следствената връзка на събитията.

Животът ни дава поука такава:

Лъжливото слово си отмъщава.

И по-нататък:

тук истина идва, връхлита в уюта ни,

реда на лъжливите думи разбутва,

руши под нозете ни устои основни.

И прави ни жалки… И даже виновни…

„Дяволският кръг“

Историческите факти може са разнопосочни като шесторъката Шива, Триглавия змей, Буболечката на Камю с многото отделени една от друга реалности. Но драматизмът при прехода между две епохи е родил едни от най-силните стихове в световната и българската поезия. И независимо, че понякога поетите са искали да избягат от него, да потърсят нов живот и нова битност в чужди страни, шлейфът от спомени, навици, пристрастия и привързаности, е следвал тяхната същност. И не е позволявал да принадлежат изцяло на мястото и времето, в което са се пренесли.

Могъл си, но не си извисил свойто аз.

Зачеркваш мига

да се превърнеш в история…

Затуй малко личности светят над нас

и са толкова много баналните хора.

„Защо точно днес?“

 

НОВИТЕ РЕАЛИИ СА ХЛЪЗГАВ ТЕРЕН

За драмата на несъответствието между личностни нагласи и нови реалии в такива преходни моменти Есенин пише: „Любимая, меня Вы не любили. Не знали Вы что в сомнище люцком я был как лошадь, загнаная в мыле, пришпореная смелым ездаком“. И като подкрепа на тезата в тези стихове – за хлъзгавия терен, и като олицетворение на триединството: „личност съдба и епоха“, лирическият герой в стихосбирката на поета Георги Константинов “НЕСГЪВАЕМ ЧОВЕК“, преминал през пързалката на времето, остава изправен.

Бих предложила: „Който, през всичките тези години, „за миг поне, за час поне“ не се е сгънал – да вдигне ръка!“ Да, Георги Константинов може спокойно да го направи, „да вдигне ръка“! Човекът от стиховете му гледа към себе си, изправен в средата на водовъртежа на живота ни и едновременно застанал откъм мъдрата дистанция на времето. Тази идея е илюстрирана и чрез оформлението на корицата: Там е „несгъваемият човек“, който не е със самочувствието на бог. Той не съди, не укорява. Той изживява:

Презирай дребните житейски страсти,

подлите властолюбиви игри.

В полет към истината е твоето щастие –

в теб ще повярват много хора добри.

„Щом си излитнал“

Този „Несгъваем човек“ няма себичността на дявола (гявола). Той не подвежда, не подмамва, не топи. Той, макар и немлад, продължава да изгражда себе си, издържайки на сблъсъка с всяко стъпало, с всеки виток на стълбата за нагоре, която се оказа, че води надолу. И така израства по много по-различен начин, отколкото днес израстват част от поколението на младите творци, поколението на хейтърите, на формалистите или на освободените от форми и правила поетически ексхибиционисти.

Ако творецът само мрази,

хаби талант неоправдано.

И слага сам на себе си черта.

Омразата не е създала нещо гениално.

Големите шедьоври е създала любовта.

„Опит за разгадаване на изкуството“

 

АНАМНЕЗА И РУПОР НА ЕПОХАТА

Стиховете в книгата звучат изповедно – до болка, до оголен нерв. Много често приличат на разговор с близък приятел, но всъщност те имат дълбочината и силата на анамнеза на епохата, на дисекция на упованието. На рупор, зовящ към присъединяване към изконните човешки добродетели и извечните ценности, които трябва да притежава личността, за да надгражда над здрава основа.

Какво животът ме научи и то не се отучва?

Каквото има да се случи, то винаги се случва.

И по-нататък:

Съдба! Усмихната и тъжна! Не някаква наука…

По-важно е да се издържа на скръб и на сполука.“

„Везни“

Не, с тези си съждения не съм се отделила от стиховете в книгата. Не съм преминала в абстрактните полета на „всичкоказването“. Но няма да ровим дума по дума, рима по рима и да обясняваме какви „хватки“ е използвал поета. Защото има гласове, които се издигат над нивото на „шеф и кройка“ и се превръщат в твоя, на читателя, мисъл. В твой взор, в твое разкаяние и пречистване, когато се слееш с героя до вик, до сълзи. И „щом се спусне завесата“ и катарзисът отшуми, си казваш: „Добре, че не аз съм преживял всичко това. Дали щях да оцелея!“

Над мен тъмнее болката от хилядите рани

и вятърът солен е от неизсъхнали сълзи.

На хоризонта свети кърваво сияние.

Но знам, че няма вечно това да продължи.

„Среднощна надежда“

„Несгъваем човек“ е книга със стихове за човека – оцелял и надмогнал епохата. За епохата, неуспяла сгъне на две човека. За симбиозата между двете, в която ще се открият не само част от съвременниците, но и всеки поотделно, независимо възрастта. Всеки, който си задава въпроси и търси отговори! Просто – трябва да я прочете!

–––––––––––––––––

* Препратка към 14-те „Спирки“ по Кръстния път.