Георги Н. НИКОЛОВ
Биографичните данни за позабравения поет Димитър Велинов не са многословни: роден през 1937 г. в с. Преображенци (Надър), Бургаско, завършва училище за трудови резерви в Бургас, след което е строителен работник на Баташкия водносилов път; после – във Вагоностроителния завод „Червено знаме“ в крайморския град, в Полигон за вибробетон, след това редактор в многотиражките на местната Окръжна строителна организация и Нефтохим; известно време плава и в тогавашното ДСО „Океански риболов“. Публикува в литературната периодика, в сборници и алманаси. Участва в сборника „Запознаване” (заедно с Илия Буржев, Кръстьо Станишев, Никола Инджов, Николай Цонков, Стойчо Гоцев и Христо Фотев; 1962). Автор на поетичните заглавия „УТР“ („Училище за трудови резерви“), (ДИ – Варна, 1963), „Пътуващият град” (ДИ – Варна, 1967), „Изгреви над океана” („Хр. Г. Данов”, 1976). Умира от инсулт на 42 г., на 22.07.1979 г.
И… това е. Отишъл си е някога един от многото „провинциални“ автори. За които се сещаме по юбилеи, творчески четения и спомени на останалите тук-там, по законите на тленността, приятели. Чудим се какво да правим с тънките им книжки, струващи стотинки по времето на соца. Да ги изхвърлим, не ни дава сърце. Да ги пазим в някой ъгъл – събират прах. Но макар и рядко, все по-рядко, когато ги разгърнем, усещаме зашеметяващата им искреност. Чистосърдечните им послания, моделирани от груби длани, които зидат поредния обект, или разчупват хляба. Лириката на Димитър Велинов, от една страна, е пример за т.н. „трудова поезия“, отречена след 1989 г. от доморасли критически палячовци. Същите тези платени зрящи слепци, загърбващи Априлския повей в националната ни литература и неговата втора, реалистично-романтична вълна от 60-те и 70-те г. на ХХ в. От друга – стиховете му са многопластови, цветно всеобхватни: с изповедна интимност за любовта, възхита пред красотата на морето, екзотични картини от далечни краища. Понякога – връщане в детството, бегли срещи със самотата, размисли за смисъла на съвременния живот. А корените му, както вече споменахме, са впити в привидното еднообразие на тежкия физически труд:
Претоварени, доизживяни
с радостен и тъжен небосклон,
преминават те в едно сияние –
пълно с много скели и бетон.
И живея аз, и се преплитам
в тъканта им, неделим и цял,
вкопчен във железния им ритъм,
дребните си грижи надживял. „Строителни дни“
Логично възниква въпросът: защо се връщаме към написаното от хора като Димитър Велинов – несъмнено талантливи, но никога неизкачили върха на измамната бонбонена слава. Не получили нито една награда, която да гъделичка липсващото им его. Предпочитащи да изпият чаша вино с добри приятели в нечия одимена бекярска квартира, вместо да мечтаят за лаврови венци. И да се похвалят, все пак, с няколко отпечатани в окръжния вестник стиховце или разказ, излезли след дълго чакане. После идва старостта, а с нея – и финалните акорди. После мястото им заемат други „местни“ автори, които на свой ред също ще бъдат забравени. Защото у нас е ясно от време оно: има кой да пише завладяващо и кой – да граби паричните премии на предрешени конкурси, макар че музата му е гротескно рахитична… В литературното наследство на тези скромни писатели грее всичко, от което се нуждае съвременната българска литература в идеен, емоционален, философски, тематичен, хуманистичен план. Те се спояват в духовна плащеница на своето време, обгръщаща културния пулс на родината. Вграждат се ненатрапчиво в националния патриотичен постамент. Открояват светлата човещина в объхтаните, огрубели люде, сочат ни дребните радости на битността. Затова трябва да ги възраждаме, четем и познаваме. Да ги преиздаваме, без да чакаме да спечелим от тиража им два-три лева. Защото поколенията идват и си отиват, написаното с плам и искрено сърце остава, вплетено в родова кръв, мисъл и чувство. Другото е от лукаваго, нали?
ДИМИТЪР ВЕЛИНОВ
НОЩ
на жена ми
Морето…
Ах, морето ни предпазваше
от всичко дребно,
смешно и излишно.
Нощта на юли тихо ни прегръщаше
и никой не ни виждаше навярно.
И ти запита:
Как обичат рибите?
И имат ли красиви нощи рибите?
И дали чувстват щастието рибите?
Понякога дали са тъжни рибите?
И после,
мълчаливо като рибите
с едно далечно, чакано потръпване,
потънахме в света на всички приказки:
заливаха ни топлите води
на въздуха.
Морето ни люлееше
на дъното.
И спахме там, на дъното, тъй както
във първия си ден е спал светът…
Когато се събудихме, два гларуса
прегърнати прелитаха над нас.
И смяхме се.
Морето ни се радваше.
Нощта на юли тихо ни прегръщаше.
И бавно, много бавно се завръщаха
представите ни за света и времето.
МАЛКА ЕЛЕГИЯ ЗА ВЪЛНАТА
О, вълната бяга,
весело извира
и когато ляга
на брега, умира.
И не ме корете,
че ще потъгувам
за вълната, дето
свойта смърт целува.
Ще настане време
и за да живея,
своя дял ще взема
също като нея.
НА МОРСКИЯ БРЯГ
Тука спират всички слаби хора,
всички къщи,
гробища,
цветя.
Пътищата секват. Но се ражда
в хоризонта моята мечта.
А вълните, здраво заловени,
залюляват древното хоро.
Трубадурът-гларус ги разсмива
с неспокойно, весело крило.
После нейде се залюшне лодка,
а след нея пенното въже –
дуелират се със хоризонта
дръзките и истински мъже.
Нека спират тука всички слаби,
всички къщи,
гробища,
цветя.
Този бряг не може да закотви
Моя път – понесен през света.
ОТВЪД ХЕРКУЛЕСОВИТЕ СТЪЛБОВЕ
По бака преминават
добрите морски птици
и с бавен ритъм – ето
се спуска вечерта,
въртят се пак звездите
и светлите им спици
се отразяват в сенки
и движат пак света.
Далече е Несебър –
зад мислите остана,
обгръща хоризонта
стар мрак като въпрос
и кораба задъхан,
неудържим и едър,
разсича океана
с металния си нос.
Да бъде Атлантида
земята, над която
сега в една каюта
минавам възмъжал,
а в мен живее, вика
несебърското лято,
където съм се раждал,
сънувал
и мечтал.
Голям е океанът
и няма бряг наблизо,
а брегове живеят
дълбоко в мойта гръд,
за тях аз пазя вечно
най-чистата си риза,
най-топлата си песен,
най-вярната си смърт!
* * *
Аз родих се – весела отливка
на горенето и любовта,
и поех с най-старата усмивка
в пътищата млади на света.
Гледаха ме от пиедестала
неспокойни каменни певци…
О, земята всичко е раздала,
Само не и свойте мъдреци.
Те се спускат, още неродени,
в неизследвани далечини,
по законите им вдъхновени
аз живея земните си дни.